バニラビーンズをそのまま粉にして紅茶とブレンドした100%ピュアーーなバニラティーバックです。
このたびタンザニアの紅茶会社Afri Tea And Coffee Blenders (1963) Ltdと協力して商品化しました。フェアトレード認証を得ていませんが、フェアトレード条件でバニラ生産者に支払っています。

  vanilaproducers                                              Wanachama wa “Twanduseni”
 バニラのできるまで(word)

タンザニアバニラティーができるまで 

松木寛子 青年海外協力隊 タンザニア派遣・村落開発普及員

新規作物バニラを青年海外協力隊3代でサポート
 この度、わかちあいプロジェクトから販売が開始される「東アフリカ・タンザニアのバニラティー」は、3代に渡ってタンザニア・モロゴロ県に派遣されてきた青年海外協力隊の活動のもとで生まれた商品です。
  私たちの活動地域であるモロゴロ県ムクユニ郡は、 ウルグル山脈の山間にある農村で、住民のほとんどが
メイズや稲作などの農業に従事しています。現金収入は、豊富に採れるマンゴーやパイナップルなどの果実売買によってもたらされます。郡の農業普及員として派遣された初代隊員の河合孝紀さんは、農家の現金収入向上を目指して、県オフィス・同僚の農業普及員と共に、2004年からバニラの普及に取組み始めました。
  バニラは、世界で2番目に値段の高いスパイスと言 われている換金作物ですが、タンザニアではウガンダと隣接するカゲラ州で栽培が盛んです。栽培環境が適しており、大きな投資なしで試みることができる換金作物として、地元農業大学・JICA・京都大学の共同開発プロジェクト(SCSRD)のもとで、カゲラ州から苗を移植したのがモロゴロでのバニラ栽培の始まりでした。2006年からは、2代目隊員の赤阪京子さんが引き続き、栽培管理の指導にあたってきました。


右から 赤阪、松木
農民グループTwanduseniと「一緒に始めよう!」
バニラは、植付から最初の開花まで2年半から3年もの時間を要します。そのため、すぐに目に見える成果が得られないことで、農民たちもやる気を失いがちです。赤阪さんは、2006年にムクユニ郡のバニラ栽培農家16名によって立ち上げられたTwanduseni Vanilla Growers Groupと共に、栽培学習のための農園巡回などを通じて、農民のやる気を維持させようと活動を行ってきました(「Twanduseni」とは、地元ウルグル語で「一緒に始めよう」の意味)。2007年になって待ちに待った初めての開花が訪れ ました。バニラは、人工受粉させることが必要ですが、毎朝、一つ一つの花を受粉させていく手作業は、コツをつかむまで辛抱強く教えることが大切です。2007年の開花・人工授粉の結果、翌2008年、7kgと少量でしたが初めての収穫を迎えるに至りました。しかし、ここで問題となるのが売り先です。
利益獲得に向けて
バニラのあの良い香りは、4ヶ月以上かかる加工 プロセスによって生成されるバニリンという成分によります。つまり、加工しなければ、バニラとしての商品価値は得られないわけです。売買価格も、未加工バニラと加工済みバニラでは雲泥の差があります。2008年は、農民たち自身で加工することができず、 未加工のまま低価格で売るしかなく、得られた利益も微々たるものでした。
バニラによって利益を得るには、農民たちの手で 加工をして販売することが肝心です。そこで、3代目隊員の私が赴任していた2009年の収穫については、JICAタンザニア事務所の支援のもとで、加工道具を準備し、農民グループと共に初めての加工作業に取組みました。2009年時点で栽培農家は約80名います。一人当 たりの生産高はまちまちですが、2009年の総収穫高は90Kgに達しました(90Kgは未加工バニラ重量。加工済み重量では18Kgとなる)。 2008年の収穫高7kgと比べると飛躍的な増加ですが、ビジネスとして展開するにはまだまだ小さなボリュームです。しかし、今まで利益なしでもあきらめずにバニラ栽培に取組んできた農民たちに対して、どうにかして利益を還元しなければいけない・・・という思いから、細々とタンザニア国内のお土産店などに販売してきました。その結果、2009年は農民たちも納得する価格で支払いを行うことができました。

ブコバの農民グループと協力して
生産量が小さな私たちは、未だ本格的に輸出を行 う段階に至っていません。現在のところ、国内のお土産店などでの小売販売は好評を得ていますが、農民グループとして自立的かつ安定的にバニラビジネスを発展させる道がないかと、色々な可能性を試みようと働きかけた結果、現地の「AFRI TEA AND COFFEEBLENDERS」という紅茶・コーヒー製造会社が、私たちのバニラを使ってバニラティーの商品化に協力してくれることになり、今回の商品が誕生しました。
 ここでは、私たちモロゴロの小さな生産量を補っ てもらうために、カゲラ州のバニラ農民グルーKAVANIFAに協力を求め、協同でバニラを納入することになりました(KAVANIFA=Kamachumu Vanilla Farmer Association
は、モロゴロでのバニラ導入にも携わった京都大学大学院地球環境学堂の水野啓先生が支援しているバニラ農民グループ。)。
今後も紅茶会社がバニラティーを製造していくか は、売れ行き次第というのが正直なところです。これが、将来にわたって農民たちの収入向上につながるかはまだ分かりません。しかし、2004年から6年以上にわたり、あきらめずにバニラ栽培に取組んできた農民たちにとって、一つの大きな成果であり、また、一つの希望であることは確かです。

タンザニア政府機関でのプレゼンテーション(スワヒリ語)

紅茶はWakulima Tea(FLOID:563)とUnilever Teaのブレンド

Wakulima Tea Company Limited produces high quality black tea from greenleaf sourced principally from outgrowers as well as its own estates, and sold under the following marks:

・ Katumba – quality primary and secondary grades
・ Kyimbila – second pass primary grades
・ Mwakaleli ? soon to become optimum “high grown” tea

The company is a joint venture between Tatepa – the largest integrated tea business in Tanzania, and RSTGA, an Association belonging to the 15,000 supplier smallholders.

Wakulima mainly exports its product and has achieved Fairtrade registration which enables it to command premium pricing in the international market.

History and developments
Katumba tea factory was built by Tanzania Tea Authority in 1974, and Mwakaleli factory followed in 1980. Wakulima Tea Company was formed as a new company in the year 2000 by for the purposes of assuming the soon to be privatised tea assets of the Rungwe branch of TTA, comprising the Katumba and Mwakaleli tea factories and related properties.

The Katumba factory underwent a rehabilitation program, with the installation of new processing capacity sufficient for a leaf intake of 160 tons per day.

Extension services were outsourced at Wakulima’s start up whilst the leaf collection system was outsourced a year later when the logistics of this had been established.

Kyimbila and Rungwe tea estates were purchased in 2003 to provide a strategic and consistent source of greenleaf.

In 2007 a start was made on the rehabilitation of the Mwakaleli tea factory and commissioning was completed by March 2009. This increased WTC’s annual capacity by 1,000 tons of MT. A further phase 2 expansion is planned as tea yields increase, which will take capacity of Mwakaleli to 2,000 tons MT.

Tea production increased year on year from approximately 600 tons in 2000 to 4,500 tons in 2009. During this period of time, smallholder farmer income increased almost 10-fold from Tsh 180m to Tsh c.2.85bn. This unprecedented income gain for smallholders, combined with substantial Fairtrade sales, brought the company extensive goodwill. Solid financial performance allowed the company to pay its first dividend in 2002. Dividends have continued to be paid in all but one subsequent year.

Wakulima has become an example of a successful privatisation with benefits accruing to all stakeholders.

Sylvia Rutatina Tanzania
Estate Manager, Unilever Tea Tanzania.

Profile

Achieving Rainforest Alliance certification of the tea used in Unilever’s tea brands depends on people like Sylvia. She manages the Lugoda tea estate, one of five that make up Unilever Tea Tanzania (UTT). She coordinates the biodiversity action plan which was developed by UTT with scientists from York University in the UK to preserve the estates’ ecosystems. And she coordinated the Rainforest Alliance certification process in 2007.

UTT estates occupy about 20 000 hectares of the Mufindi region in the southern highlands of Tanzania. Sylvia oversees 4 000 hectares, of which 647 hectares are used to grow tea, and is in charge of 1 000 employees. Natural forests, wetlands and grassland cover 65% of UTT land. The area is part of the Eastern Arc mountain range, one of the world’s 25 terrestrial biodiversity “hotspots” and home to 15 000 species of plants, over 50 species of vertebrates and 40 types of butterflies.

“Many of these species are internationally significant and we have a duty to protect them,” says Sylvia. “But it’s not just about duty. Healthy ecosystems benefit the company and community at every level, from protecting water supplies to improving employment opportunities through better farming practices. Over two-thirds of Unilever’s raw materials come from agriculture, so ensuring a sustainable supply is important for the long term sustainability of the company. Furthermore, engaging in sustainable agriculture demonstrates Unilever’s commitment to corporate

Protecting biodiversity


Sylvia believes working in partnership with different stakeholders, including surrounding communities, is fundamental to achieving UTT’s conservation goals and ensuring the sustainability of the estates’ natural resources.

Studies carried out by UTT, the conservation organisation Critical Ecosystem Partnership Fund (CEPF) and the Sokoine University of Agriculture, Tanzania, have helped UTT to understand how it can work with surrounding communities to manage their impacts and become more sustainable. “The forests are experiencing increased pressure as communities use them as a source of fuel wood, building materials and medicinal plants” explains Sylvia.

In 2008, Sylvia helped develop the Lipton Mufindi Forest Conservation Programme, a partnership between Lipton and the Tanzania Forest Conservation Group, an NGO with extensive experience running biodiversity conservation programmes in Tanzania.

“Our plans include long-term monitoring of endangered species and an education programme to teach local people how they can help to protect biodiversity. We have embarked on a tree-planting programme in surrounding villages, and helped people to submit funding proposals for energy-efficient cooking stoves that burn less wood, which were successful.”

By the end of 2008, 600 stoves, reaching about 25% of households, had been supplied to surrounding villages. Study sites have been identified that will be used to monitor mountain amphibians, a group of species that are particularly vulnerable to climate change.

Fighting poverty

Sylvia and her team have also worked with smallholder farmers to promote better agricultural practices. “You only have to look at the difference in yields between estates and smallholders to see the impact good agricultural practices have. They lead to higher yields and higher incomes.”

Sylvia has a joint qualification in poverty analysis from three organisations: The Institute of Social Studies in the Netherlands, the Tanzanian Economic and Social Research Foundation (ESRF) and Research on Poverty Alleviation (REPOA). “Poverty is such a broad topic. The course was designed to give me the skills to help reduce poverty, protect the rights of the poor and contribute to anti-poverty policies. It’s really helped me in my job, from managing a large number of employees to working with our growers.”

Sylvia joined Unilever in 1995 after graduating from the Sokoine University of Agriculture with a BSc in food science and technology. She spent ten years as an agricultural researcher before being promoted to estate manager in 2006.